Een twee en drie fase laadpaal
1-, 2- en 3 Fase laadpaal
Elektrische voertuigen (EV’s) zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Hierdoor groeit de behoefte aan laadinfrastructuur om deze voertuigen van energie te voorzien. Maar wat is nu het verschil tussen laadpalen met 1 fase, 2 fase en 3 fase? En waarom kan je geen 2 fase laadpaal kopen als particulier?
Driefasen systeem
Het Nederlandse elektriciteitsnetwerk maakt gebruik van een driefasen systeem. Dit houdt in dat er drie verschillende elektriciteitsdraden zijn die elk 120 graden uit fase zijn met elkaar. Dit zorgt voor een evenwichtige verdeling van elektriciteit over het netwerk. De drie fasen zijn als volgt:
1 Fase laadpaal
Fase-1 laadpaal: Deze laadpalen zijn aangesloten op één fase van het elektriciteitsnetwerk. Ze hebben een laadvermogen van meestal 3,7 kW tot 7,4 kW en zijn geschikt voor thuisgebruik. Het merendeel van de Nederlandse huishoudens heeft een enkelfasige aansluiting, waardoor een fase-1 laadpaal de meest gangbare en toegankelijke optie is.
2 Fase laadpaal
Fase 2 laadpalen zijn een stapje verder dan fase 1 laadpalen. Ze maken gebruik van tweefasige wisselstroom (AC) om het opladen van elektrische voertuigen te versnellen. Fase 2 laadpalen kunnen een vermogen leveren tussen 11 kW en 22 kW. Dit type laadpaal wordt vaak gebruikt bij kantoor- en bedrijfslocaties, winkelcentra en semi-openbare parkeerplaatsen. Het opladen met een fase 2 laadpaal duurt meestal tussen de 3 en 6 uur, afhankelijk van de capaciteit van de autobatterij.
3 Fase laadpaal – snelladers
Fase 3 laadpalen, ook wel snelladers genoemd, zijn de krachtigste laadpalen die beschikbaar zijn. Ze maken gebruik van driefasige wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC) om elektrische voertuigen zeer snel op te laden. Het vermogen van fase 3 laadpalen varieert meestal tussen 43 kW en 350 kW, hoewel er ook snelladers met nog hogere vermogens beschikbaar zijn. Dit type laadpaal is te vinden bij snelwegstations, grote parkeerplaatsen en andere locaties waar snelladen vereist is. Je kan ook thuis een 3 fase laadpaal plaatsen maar dan moet je wel over 3 fase krachtstroom beschikken. Het opladen met een fase 3 laadpaal duurt meestal tussen de 20 minuten en 1 uur afhankelijk van de capaciteit van de autobatterij en de laadpaal zelf.
Een 3 fase laadpaal zie je ook steeds meer bij de wat duurdere elektrische auto’s. Heb je een 3 fase laadpaal thuis dan kan je met Dynamic Load Balancing de stroomvraag monitoren van je elektrische auto, huishoudelijke apparaten en verwarming.
Waarom geen 2 fase laadpaal te koop?
Waarom kan je als particulier geen fase-2 laadpaal kopen? De reden is dat deze laadpalen zijn aangesloten op twee fasen van het elektriciteitsnetwerk. Het elektriciteitsnetwerk in Nederland is echter niet ontworpen om de belasting van fase-2 laadpalen goed te verdelen over de drie fasen. Hierdoor kunnen er problemen ontstaan met betrekking tot de stabiliteit en betrouwbaarheid van het netwerk. Als particulier kan je daarom alleen een 1 fase laadpaal kopen of een 3 fase model.
Wanneer fase 3?
Je auto moet een ingebouwde lader hebben die driefasen (3-fase) laden ondersteunt. Sommige auto’s hebben enkelfasige (1-fase) of tweefasige (2-fase) laders terwijl andere driefasen laders hebben. Raadpleeg de specificaties van je auto om te controleren of deze geschikt is voor driefasen laden. De duurdere automerken beschikken over elektrische auto’s die fase 3 kunnen laden. Enkele goedkopere wagens met fase-3 laders zijn de Hyundai Kona (42.000 euro) en de Volkswagen ID3 (38.000 – 53.000 euro).
3 Fase laden gevaarlijk?
Het is niet gevaarlijk om een elektrische auto aan te sluiten op een 3-fase laadpaal als deze niet geschikt is voor 3-fase laden. De auto en de laadpaal communiceren met elkaar om de juiste laadparameters te bepalen. Hierdoor zal de auto op een veilige manier opladen, zij het met een lagere snelheid dan bij een 3-fase laadproces.
Smart Home
– Slimme verlichting
– Zelfvoorzienend huis
– Soorten thuisbatterijen